Budget 2026-2029
SOCIALDEMOKRATERNA I NYNÄSHAMNS KOMMUN
DET BÖRJAR MED VÄLFÄRDEN –
SOCIALDEMOKRATERNAS SATSNING FÖR FRAMTIDEN
Trygg ekonomi – stark välfärd – hållbar framtid
Socialdemokraternas budget för Nynäshamn 2026–2029 kombinerar ekonomiskt ansvar med framtidsinvesteringar. Vi prioriterar välfärden, skolan och tryggheten före en växande administration. Varje skattekrona ska skapa nytta för människor och inte fler politiska poster. När Alliansen väljer att prioritera överskott, väljer vi att investera i barnens framtid, de äldres trygghet och en hållbar utveckling för hela kommunen.
Nynäshamn står inför stora utmaningar men vi Socialdemokrater är redo att agera och investera i vår gemensamma välfärd. I vår budget för 2026 till 2029 sätter vi skolan, äldreomsorgen och en hållbar utveckling i centrum. Vår politik bygger på medborgarnas vilja och på ett långsiktigt ansvarstagande för hela kommunen.
Barnen i fokus. Under många år har skolan fått stå tillbaka, och resultatet är att för många elever lämnar grundskolan utan fullständiga betyg och försämrad studiero. Moderaternas politik har förvärrat situationen genom att skära ned på resurser som hade kunnat gå till fler lärare och mindre klasser. Socialdemokraterna väljer en annan väg. Vi återställer nedskärningarna och gör den största satsningen på skolan i Nynäshamn på decennier. Vårt mål är att varje barn ska ges bästa möjliga förutsättningar att lyckas.
Vi genomför en riktad satsning på 25 miljoner kronor för fler lärare och personal. Det
motsvarar 35 nya tjänster i våra skolor. Därutöver avsätter vi 1 miljon kronor för att införa skolfrukost i kommunens skolor, så att alla barn får en bra start på dagen.
Under planperioden bygger vi en skola i Tallbacka samt förbereder öppnandet av skolan i Stora Vika. Vi påbörjar en utredning för att på sikt öppna en ny F–3-skola i Sandhamn när samhället växer.
Målet är tydligt, denna budget prioriterar barns och ungas framtid. Föreningslivet ska vara en naturlig och aktiv del av skolornas och barnens vardag. Vi vill satsa på idéburet partnerskap (IOP) som är en samverkan mellan kommunen och civilsamhället
(föreningslivet). Elevpeng för fritids skall utgöra en grund för samarbete mellan
föreningslivet och skolan. Föreningsdriven fritidsverksamhet skall göras möjligt.
Kommunal hemtjänst för alla. Folkomröstningen sommaren 2024 gav ett tydligt besked. Resultatet för att behålla kommunal hemtjänst i hela kommunen var 62,7 %.
Socialdemokraterna står fast vid att följa folkets vilja. Under 2026 återinför vi kommunal hemtjänst i alla kommundelar. Vi jobbar även för att avskaffa den minutstyrning som skapar stress och bristande kvalitet för både de äldre och personal. Våra äldre förtjänar trygghet och värdighet och personalen ska ges tid och arbetsro för att leverera en omsorg som bygger på kvalitet och omtanke.
Hållbar samhällsutveckling. Nynäshamn ska växa på ett hållbart sätt där miljön och
människors behov går hand i hand. VA-utbyggnaden i Landfjärden är avgörande för att säkerställa rent vatten i våra vattendrag och sjöar och skapa fler bostäder i en låg och mänsklig skala. VA-utbyggnaden ska genomföras med tydlig planering, ordnad ekonomi och respekt för både boende och miljö.
Utan god miljömässig status i våra sjöar och vattendrag, som skall ta hand om dagvatten från nya bostadsområden, kan vi varken bygga fler bostäder eller utveckla näringslivet. Med Socialdemokraternas politik kan vi växa samtidigt som vi bevarar vår natur och stärker klimatansvaret.
Satsning på infrastruktur och tillväxt. En kommun i tillväxt behöver moderna lösningar. Vi satsar på att förbättra infrastrukturen med nya gång- och cykelvägar, bland annat mellan Ösmo och Spångbro. Fler infartsparkeringar behövs för att underlätta pendling och minska bilberoendet. Utökning av antalet och placering av laddstationer för en ökad andel laddhydbrider och elbilar i kommunen ska planeras.
Vår bostadspolitik bygger på attraktiva och prisvärda bostäder för livets alla skeden. Vi stärker också företagsklimatet genom att minska byråkratin, skapa bättre dialog och erbjuda lokala företagare rätt förutsättningar att växa. Tillväxten ska bidra till att finansiera den välfärd som är vårt gemensamma ansvar.
Framtiden börjar nu. Genom att satsa på våra barn och våra äldre och en hållbar
samhällsutveckling framför på en växande politisk administration visar vi vägen framåt. Socialdemokraterna väljer investeringar i människor före fler kommunalråd. Vår budget för 2026 till 2029 är en framtidsinriktad plan som bygger ett starkare Nynäshamn. Vi tar ansvar för barnens utbildning, för de äldres trygghet och för en kommun där alla kan leva ett gott och värdigt liv.
DETALJERAD UPPDRAGSBESKRIVNING FÖR NYNÄSHAMNS
KOMMUN 2026 – 2029
UTBILDNING OCH OMSORG
Kommunen ska bygga en ny Tallbackaskola. En ny skola i Tallbacka är nödvändig för att avlasta under byggnationen av en ny ”Vanstaskolan” i Ösmo. Vanstaskolans tekniska
livslängd är uppnådd och samhället behöver inför framtiden en ny skola på ny plats för att möta Ösmos behov.
Kommunen ska även förbereda för återöppning av Stora Vika skola under planperioden och starta en utredning för att på sikt öppna en ny F–3-skola i Sandhamn, i takt med att samhället växer.
Socialdemokraterna avvecklar etableringsstödet till friskolor och höjer skolpengen med tillförda medel för att säkra kvalitet och jämlika villkor mellan kommunala och fristående
skolor.
En särskild satsning på 25 miljoner kronor ska genomföras för att anställa nya lärare och elevnära personal. Därutöver avsätts 1 miljon kronor för att införa skolfrukost i alla kommunala skolor.
Gymnasie- och vuxenutbildningsutskott:
Ett särskilt utskott kommer att inrättas under barn- och utbildningsnämnden för att lyfta fram gymnasiets särställning och därigenom stärka det livslånga lärandet. Utskottet får även i uppdrag att utveckla samverkan mellan gymnasiet, vuxenutbildningen, Campus Nynäshamn, samt fortsätta att anpassa utbildningsutbudet till arbetsmarknadens behov.
Utvecklingsavtal med föreningslivet
Kommunen ska tillsammans med föreningslivet ta fram riktlinjer att genom skolpengen skapa förutsättningar för föreningslivet att erbjuda fritidsverksamhet i samverkan med
skolan. Syftet är att stärka kopplingen mellan utbildning och föreningsliv, då sambandet mellan en aktiv fritid och goda studieresultat är välkänt.
Föreningslivet ska bjudas in att bli en aktiv del av barn och ungdomars vardag för att stärka barn och ungas lärande, hälsa och fritid. För att stärka sambandet mellan lärande och fritid inrättas idéburet offentligt partnerskap (IOP) eller utvecklingsavtal för föreningslivet där skolpengen ger möjligheter för föreningslivet att erbjuda fritidsverksamhet i nära samverkan med skolan.
Genom detta utvecklingsavtal med föreningslivet (IOP) kan barn erbjudas en meningsfull och jämlik fritid, oberoende av socioekonomisk bakgrund. Föreningslivet når barn i alla samhällsklasser och skapar arenor där de kan mötas, utvecklas och känna gemenskap. Kommunen ska erbjuda föreningar att teckna utvecklingsavtal med en avtalslängd på 4 + 1 år som ger långsiktighet och stabilitet med möjlighet till förlängning. Föreningslivet ska också ingå i framtagandet av utvecklingsavtal för att säkerställa rimliga och attraktiva villkor. Genom denna modell stärks barnens möjligheter till en aktiv fritid, förebyggande arbete mot utanförskap och ökad trygghet i hem- och skolmiljö samt minska risken för att barn- och ungdomar rekryteras in i kriminell miljö.
Kommunal hemtjänst:
Vi vill utreda en ny organisation för hemtjänst som ska omfatta både LOV-företag och kommunal hemtjänst. Kommunal hemtjänst ska finnas tillgänglig i hela kommunen.
Översyn ska genomföras av styrmodellen med så kallade ”minutscheman” för en förbättradarbetsmiljön samt öka omsorgskvaliteten. Uppdraget ska inkludera en analys av resursbehov och genomföras under perioden januari till april 2026.
Äldreboenden och alternativa boendeformer:
En planeringsprocess inleds för att skapa fler äldreboenden, trygghetsboenden och seniorboenden i alla kommundelar. Äldre ska ges möjlighet att bo kvar i sitt närområde. Behovsanalys, platsidentifiering och förslag på samarbetspartners ska tas fram under perioden.
INFRASTRUKTUR OCH SAMHÄLLSUTVECKLING
VA-utbyggnad i Landfjärden:
Kommunstyrelseförvaltningen och samhällsbyggnadsnämnden får i uppdrag att fullfölja planering och projektering av VA-utbyggnaden i Landfjärden. Arbetet ska ske med tydlig budget, realistiska tidsramar och i dialog med de boende. Projektet ska följa vattentjänstlagen.
Gång- och cykelväg mellan Ösmo och Spångbro:
Samhällsbyggnadsnämnden får i uppdrag att etablera nya gång- och cykelvägar för att öka säkerheten och främja hållbart resande. Projektet mellan Ösmo och Spångbro prioriteras, men även sträckor i Sunnerby och Grödby ska förberedas. Gång- och cykelväg mellan Ösmo
Spångbro samordnas med överföringsledningen mellan Östra och Västra va-systemet.
Tätare kontakter med vår nära omvärld
Nynäshamn har genom sina hamnar och färjeförbindelser en naturlig roll som bro till omvärlden. För att stärka både regional utveckling och lokalt näringsliv ska kommunen bygga närmare relationer med de kommuner som har färjeförbindelser med Nynäshamn. Genom gemensamma initiativ inom turism, kultur och hållbara transporter kan nya samarbeten växa fram som gynnar både människor och företag.
Socialdemokraterna vill också inleda samverkan med en kommun i Ukraina. Ett vänortssamarbete ger kommunen, föreningslivet och lokala företag en konkret möjlighet att visa solidaritet och samtidigt lära av ukrainska erfarenheter av civil beredskap och totalförsvar. Detta stärker den lokala gemenskapen, vår internationella förståelse och kommunens egen motståndskraft i tider av förändring.
Framtid Ösmo:
Projektet Framtid Ösmo återstartas i nära samarbete med föreningslivet. Utvecklingen ska ske i linje med medborgarnas önskemål om trädgårdsstäder och ett småstadscentrum i låg och mänsklig skala med två- till trevåningshus.
Verksamhetsmark:
Kommunstyrelsen och samhällsbyggnadsnämnden får i uppdrag att utreda utvecklingen av verksamhetsmark i ett långsiktigt hållbart perspektiv. Hållbarhet och långsiktig planering ska stå i centrum för ett växande näringsliv.
NÄRINGSLIV OCH LANDBYGDSUTVECKLING
Utredning av näringslivs- och arbetsmarknadsnämnden:
Näringslivs- och arbetsmarknadsnämnden kommer att avvecklas. Resurserna fördelas till barn- och utbildningsförvaltningen, socialförvaltningen och kommunstyrelsen.
Näringslivsfrågor samlas under kommunstyrelsen som får i uppdrag att skapa en ny
utvecklad näringslivsavdelning med helhetsansvar, där ingår även landsbygdsutveckling. Detta medför att även landsbygdsberedningen avvecklas. Samarbetet med LRF och lokala företagarföreningar ska fördjupas. En rapport om den nya organisationen ska redovisas senast våren 2026.
Sedan näringslivs- och arbetsmarknadsnämnden inrättades 2021 har uppdelningen av ansvar mellan nämnderna visat sig skapa otydlighet och brist på helhetssyn. Socialdemokraterna vill därför återföra ansvaret till respektive kärnuppdrag: näringslivsfrågor till kommunstyrelsen, utbildningsfrågor inklusive vuxenutbildningen till barn- och utbildningsnämnden, samt arbetsmarknadsfrågor med hela ansvaret som arbetslöshetsnämnd till socialnämnden.
Genom denna förändring samlas ansvaret för tillväxt, utbildning och socialt stöd där de hör hemma. Detta stärker kopplingen mellan skola, arbete och social trygghet. Den nya strukturen lägger grunden för en effektivare styrning och en tydligare ansvarsfördelning inom kommunen. Ett gymnasie- och vuxenutbildningsutskott inrättas under barn- och utbildningsnämnden.
Upphandling:
Kommunens upphandlingar ska genomföras på ett schysst och transparent sätt. Små och medelstora företag i Nynäshamns kommun ska ges bättre möjligheter att delta och konkurrera. Schyssta arbetsvillkor och kollektivavtal hos upphandlade företag ska premieras för att säkerställa en rättvis arbetsmarknad och långsiktigt hållbara företag.
DEMOKRATI OCH TILLGÄNGLIGHET
Allmänna utskottet:
Ett allmänt utskott utreds för att öka insynen och stärka demokratin. Utskottet ska bereda ärenden av strategisk karaktär och inkludera representanter från alla partier i
kommunfullmäktige.
Digital tillgänglighet för kommunfullmäktige:
Möjligheten för medborgare att följa kommunfullmäktiges möten på distans måste förbättras jämfört med idag. Syftet är att öka öppenheten och öka medborgarnas inflytande. Dagens lösning innebär begränsningar för medborgarna att följa fullmäktiges möten och beslut. Digital röstningsanordning ska införskaffas där omröstningar blir visuella för medborgare.
TRYGGHET OCH SÄKERHET
Familje- och trygghetsstrategi:
En familje- och trygghetsstrategi tas fram med fokus på fältassistenter, familjehem och förebyggande insatser mot kriminalitet.
Kameraövervakning och fältassistenter:
Kameraövervakning på offentliga platser behöver utredas för ökad trygghet. Även fler fältassistenter kommer att prioriteras för att möta barn och unga som ett viktigt
förebyggande led i arbetet mot ungdomskriminalitet och för ökad trygghet.
Välfärdsbrottslighet:
Kommunen ska också genomföra en riskbedömning av välfärdsbrottslighet inom alla
verksamheter. Ett journummer för att anmäla välfärdskriminalitet kommer att inrättas.
KULTUR OCH FRITID
Idrottsanläggningar och träffpunkt för motorintresserade ungdomar:
Kommunen stärker ungdomars möjligheter till en meningsfull fritid. Uppdraget att skapa en fritidsgård för motorintresserade ungdomar finns redan i beslutad budget för 2025 men har ännu inte genomförts. Detta uppdrag ska nu fullföljas i nära dialog med målgruppen med målsättning att anläggningen ska stå färdig för invigning under 2027.
När det gäller upprustning och utveckling av idrottsanläggningar har vissa satsningar redan genomförts men de är otillräckliga. En samlad behovsanalys för hela kommunen måste tas fram och centralt är även att även kommundelar utanför centralorten inkluderas. Analysen ska ligga till grund för en långsiktig plan för investeringar och utveckling, med förslag som ska presenteras senast hösten 2026.
Kulturskolans organisatoriska flytt till kultur- och fritidsnämnden är genomförd. Nästa steg är att säkerställa att flytten leder till en stärkt koppling mellan skola, kultur och fritid samt till fler möjligheter för barn och unga att utveckla sina intressen och sin kreativitet.
Huvudbiblioteket skall utvecklas på nuvarande plats och ett Nynäshamns kulturhus
kommer att utredas.
EKONOMI OCH RESURSHANTERING
Omstruktureringsfond:
Alla medel från den nedlagda näringslivs- och arbetsmarknadsnämnden placeras i en
omstruktureringsfond som omfördelas när beslutsunderlag är klar. Under utredningstiden används pengarna i omstruktureringsfonden för nämndens ansvarsområde enligt reglementet. Vi prioriterar en strukturerad genomtänkt förändring.
Ekonomisk stabilitet och prioriteringar:
Kommunstyrelsen ska upprätthålla ett överskott på minst 1–2 procent och prioritera en central buffert till skola, äldreomsorg och hållbar samhällsutveckling. Över tid skall
överskottsmålet vara 2–4 procent. Samtliga förvaltningars ekonomi ska genomlysas för att identifiera resurser som inte direkt
bidrar till välfärdens kärnuppdrag. Dessa medel omfördelas till utbildning, omsorg och samhällsutveckling.
Alla upphandlingar ska följas upp för att säkerställa att skattemedlen används på ett
ansvarsfullt sätt. Krav på schyssta arbetsvillkor och kollektivavtal ska vara en självklar del i kommunens upphandlingar. Särskild vikt ska läggas vid att ge små och medelstora företag möjlighet att delta i upphandlingar, så att lokala företag kan växa och bidra till välfärden.
Målet är att medborgarnas skattemedel används på ett rättvist och ändamålsenligt sätt och att resurserna styrs till de centrala välfärdsområden som direkt förbättrar invånarnas livskvalitet.
OPTIMERADE POLITIKERUPPDRAG
Ge kommunstyrelseförvaltningen i uppdrag att genomföra en översyn av kommunpolitikernas uppdrag. Med syfte att harmonisera arvoden med uppdragets omfattning och i linje med jämförbara kommuner. Utredningen ska redovisas för kommunstyrelsen senast juni 2026.
BUDGETEN I SIFFROR
Det Socialdemokratiska budgetförslaget baseras på SKR:s skatteprognos för 2026 samt att skattesatsen bibehålls med 19,85 procent. Beloppen är skrivna i miljoner kronor. Under ”summa kommun” står kommunens totala intäktsbelopp för 2026, där ingår bland annat Nynäshamns skatteintäkter och generella statsbidrag.
Kompensation för volymökningar baseras på kommunens befolkningsprognos, vilket berör socialnämnden, näringslivs- och arbetsmarknadsnämnden och barn- och
utbildningsnämnden.
Ekonomiska utmaningar
Den ekonomiska situationen i Sverige, som präglas av en lågkonjunktur, hög arbetslöshet, minskade statsbidrag samt företag som går i konkurs, påverkar kommunens budgetförutsättningar negativt. Enligt beräkningar har dessa faktorer lett till en varaktig urholkning av kommunsektorns skatteintäkter. Det är avgörande för Socialdemokraterna att framhäva vikten av att upprätthålla en stark och hållbar ekonomi trots dessa utmaningar.
Investeringsramverk och ekonomisk styrka
Ett nytt investeringsramverk inrättas som visar på återbetalningstid, driftkostnader och effekten på kommunens soliditet. En välfärdsfond införs där ett överskott över 2 % används till framtida investeringar i skolan, äldreomsorgen och hållbar framtid. 10 miljoner ska reserveras för att skydda välfärden vid oförutsedda ekonomiska utmaningar.
Budgetöverskott och investeringsbehov
Under en lågkonjunktur är det naturligt att kommunen prioriterar välfärden framför höga överskott. Genom att hålla ett budgetöverskott på 1 procent kommer vi att prioritera investeringar i välfärd och samhällsutveckling. Skillnaden mellan ett överskottsmål med 1 procent istället för 3 procent är 44 miljoner i ökade resurser till välfärden.
Det socialdemokratiska mål och budgetförslaget har ett uttalat mål att skapa fler
boendeplatser för äldre, vilket är särskilt relevant med tanke på den demografiska
utvecklingen där andelen äldre ökar. Vi tar därför höjd för investeringar i äldreomsorg och anser inte att detta bara är en kostnad, utan en nödvändighet för att säkerställa en god livskvalitet för kommunens medborgare.
Befolkningsutveckling
Den prognostiserade befolkningsökningen är negativ, med den kommer risker kopplade till byggsektorn, arbetsmarknaden och den demografiska försörjningskvoten. Kommunens ska därför arbeta för en aktiv bostadspolitik som stödjer en fortsatt tillväxt av kommunen, med fokus på tillgängliga och prisvärda bostäder. Befolkningstillväxten är tydligt kopplad till tillgången av nya bostäder. Detaljplaner för bostäder har under en längre tid varit eftersatt
vilket skapat ett stort behov av en aktiv bostadspolitik.
Skatteprognoser och statsbidrag
De prognoser som presenterats visar på en avmattad konjunktur vilket gör att kommunen måste vara beredd på att hantera potentiella intäktsbortfall. Detta särskilt med tanke på den negativa statsbudgeten som inte prioriterar pengar för att stärka välfärden i kommuner och regioner. Staten behöver ta ett större ansvar för att säkra nödvändiga statsbidrag och förhindra att kommunens intäkter urholkas ytterligare.
Central buffert och riskhantering
En central buffert på cirka 10 miljoner kronor är viktigt för att hantera osäkerheterna i
budgetarbetet. Vi tar höjd för att regeringen inte stödjer välfärden och kommunerna. En central buffert ska hantera oväntade utgifter och bevara kvaliteten på de offentliga tjänsterna.
Förstärkt inriktning 2026–2029
För att säkra långsiktig välfärd och ekonomisk stabilitet införs en välfärdsfond där överskott över 2 procent återinvesteras i skola, omsorg och hållbar samhällsutveckling. Ett nytt investeringsramverk införs för att tydliggöra återbetalningstid, driftkostnader och påverkan på kommunens soliditet.
Kommunen bibehåller ett överskottsmål på 1–2 procent samt en central buffert på 10
miljoner kronor för att skydda kärnverksamheterna.
Välfärdssatsningar till nämnder
Budgeten syftar till att öka satsningarna på välfärden genom att effektivisera den politiska administrationen och omfördela resurser till kärnverksamheterna. Samtidigt kompenseras den statliga underfinansieringen av välfärden, där minskade statsbidrag behöver mötas med lokala insatser för att säkerställa kvalitet och tillgänglighet i kommunens verksamheter.
Barn- och utbildningsnämnden tillförs 26 miljoner kronor utöver den allmänna pris- och löneuppräkningen samt övrig kompensation totalt tillförs nämnden 56,2 miljoner kronor. Satsningen stärker skolans kärnuppdrag, förbättrar lärmiljön, minskar barngruppernas storlek och skapar bättre förutsättningar för personalens arbete.
För att lyfta gymnasiets viktiga roll i kommunens utbildningskedja inrättas ett särskilt
gymnasie- och vuxenutbildningsutskott under barn- och utbildningsnämnden. Genom
utskottet ges gymnasiet en tydlig särställning och goda förutsättningar att utveckla utbildningar som möter arbetslivets behov, stärker samarbetet med Campus Nynäshamn och skapar fler vägar till jobb och högre studier. Detta stärker det livslånga lärandet och säkerställer att Nynäshamns ungdomar får en modern och relevant gymnasieutbildning med hög kvalitet. En bra vuxenutbildning är också en satsning för att fler ska kunna komma i arbete och ges en
andra chans i livet.
Socialnämnden får 20 miljoner kronor utöver ordinarie uppräkningar för att möta ökade behov inom äldreomsorg, hemtjänst och socialt stöd totalt tillförs nämnden 83 miljoner kronor. Satsningen bidrar till att fler får den hjälp och omsorg de behöver och att verksamheten kan utvecklas i takt med befolkningens behov.
Kultur- och fritidsnämnden tillförs 8 miljoner kronor utöver pris- och lönejusteringar
totalt tillförs nämnden 9,4 miljoner kronor. Medlen stärker det förebyggande arbetet bland barn och unga, breddar tillgången till kultur och idrott samt bidrar till gemenskap och livskvalitet i hela kommunen.
Samhällsbyggnadsnämnden får en förstärkning på 2 miljoner kronor efter ordinarie
uppräkning totalt tillförs nämnden 6,9 miljoner kronor. Satsningen ger bättre
förutsättningar för underhåll, planering och utveckling av trygga, tillgängliga och hållbara samhällsmiljöer.

Slutsats
Sammanfattningsvis står Nynäshamns kommun inför betydande ekonomiska utmaningar som kräver en strategisk och ansvarsfull hantering av budgeten. Mål och budget för 2026 fokuserar på att skydda välfärden, främja investeringar i samhällsutveckling. Att arbeta för en hållbar och rättvis ekonomisk politik är avgörande för att uppfylla medborgarnas behov och förväntningar.