Ukraina

Nynäshamn är porten till Öst och vi vet att en möjlig flyktingström kan komma till våran hamn. Nynäshamns kommun är ett fönster mot omvärlden och vi bör därför omgående visa solidaritet och stödja Ukraina med att flagga i solidaritet.

Idag har Patrik Isestad (s) kommunalråd i oppositionen , uppmanat kommunstyrelsens ordförande (m) samt kommundirektör att flagga för Ukraina.

Vidare behöver kommunen förbereda sig med mottagning anläggning då det finns stor risk att flyktingkrisen kan bli större än 2015.

– det är viktigt att kommunen är förbered för att möta människor på flykt.

Patrik Isestad, uppmanar även kommunen att ser över om kommunen genom upphandling inte köper varor och tjänster från Ryssland. Sanktioner är beslutade i Eu och det är viktigt att kommunen omedelbart ser över och säkerställer att Nynäshamns kommun inte bryter mot sanktioner.

Patrik Isestad avslutar med.

En vedervärdigt invasion med krig som följd är resultatet av misslyckad diplomati. President Putin förpassar sig själv och den egna regimen till historiens skräphög. Med våld, vapen och människors lidande försöker despoten påtvinga ett brödrafolk underkastelse. En människa kan dödad men inte idén om kärlek och sammanhållning. Solidaritet med Ukrainas folk för demokrati och fred.