Upphandlingen av psykiatrin i Region Stockholm
Region Stockholm har precis tecknat ny avtal för den psykiatriska vården i Regionen. I olika debatter har det förekommit kritik och generalseringar av hur resultatet har blivit efter att avtalet slutits.
Tidigare bedrevs den psykiatriska vården i Region Stockholm utifrån flera olika avtal, med olika ersättningsmodeller och geografiska områden. Uppföljningar av avtalen visade att flera verksamheter fått väldigt hög ersättning utan att kunna påvisa högre kvalitet i verksamheterna.I den nya upphandlingen delades regionen in i tio geografiska områden, varav vården i fyraområden upphandlades av privata aktörer. Det har lett till lägre kostnader i dessa fyraområden, men i sin helhet har resurserna till psykiatrin ökat
Region Stockholm har därför tillsatt en extern granskning, som har identifierar ett antal brister. Med anledning av de brister som har framkommit har mittenkoalitionen nu lagt fram ett åtgärdspaket som ska fattas beslut om på psykiatriutskottets sammanträde.
Under mandatperioden har vi haft fokus på att förbättra psykiatrin
Vi har ökat psykiatrins budget med 1,4 miljarder under mandatperioden och reformerat vården för att skapa en mer sammanhållen och jämlik vård, med fokus på de sjukaste patienterna.
Vi har anställt nästan 600 fler, eller tio procent, i egenregin och det bedrivs också mer psykiatrisk vård än tidigare i Region Stockholm. Samtidigt ökar behoven också kraftigt. Den totala mängden psykiatriska vårdtillfällen, i både privat och offentlig sektor, har också ökat.
Men vi vill naturligtvis bli bättre därför – utifrån den granskningen som genomförts agerar vi nu direkt och sätter in flera åtgärder. Vi fördjupar uppföljningen av avtalen och utesluter inte att avsluta dem, om det visar sig att vårdgivarna bryter mot dem.
Vi kommer också att stärka tillgången till vård för patienter med PTSD, med ett särskilt fokus på utsatta områden. Det handlar t.ex. om nya insatser som mobila team och att öppna nya mottagningar där behov finns. Regionen breddar nu uppdragen om vård och samordning för patienter med PTSD som idag bedrivs av Ersta och SLSO. Det handlar t.ex om nya verksamheter som mobila team eller att öppna nya mottagningar i områden där det finns behov.
Vi vill naturligtvis se till att avtalen följs och att den psykiatriska vården kontinuerligt förbättras. Det nya avtalet följs noggrant upp av Hälso- och sjukvårdsnämnden och psykiatriutskottet.
