Skärgårdsdagen
Socialdemokraterna kampanjar i Sorunda och på Skärgårdsdagen

Socialdemokraterna vill öka resurserna i skolan så man kan anställa fler lärare och andra yrkeskategorier

Idag hade Socialdemokraterna kampanjer i Sorunda och på Skärgårdsdagen i Nynäshamn. Många kom och pratade med oss om skolan som vi vill ge extra satsningar. Vi gjorde ett försök i kommunfullmäktige redan under våren. Vi föreslog att de extra regeringspengarna till skolan skulle användas i skolan. Det blev vi tyvärr nedröstade på. Nu är det val och vi ser att skolan behöver mer resurser för att på ett bra sätt kunna lotsa barn och ungdomar genom sin skoltid med bra resultat. Vi ser att vi är en medelkommun när eleverna går ur 9 klass (vi vill naturligtvis att vi ska bli bättre)

Grundskola 9 klass alla elever folkbokförda i Nynäshamns kommun

När ungdomen sen kommer upp i gymnasiet går det sämre och vår kommun ligger i det röda fältet i jämförelse med andra kommuner i Sverige. Vår tanke är om man får rätt stöd i Grundskolan så går det bättre i Gymnasiet. Därför vill vi att skolpengen ska höjas. Skolpengen är den ersättning respektive skola får per elev på årsbasis. Så här ser resultatet ut för eleverna som gick ur Gymnasiet 2021. Nynäshamn är den blå pilen.

Under dagen talade vi om varför vi vill satsa på eleverna men graferna gör det mer tydligt

Så här såg det ut i Sorunda utanför COOP.

Ulla, Lars-Åke och Monica